vrijdag 11 april 2014

Gericht trainen volgens trainingsschema

Tijdens mijn inspanningstest bij Energylab werden mijn hartslagzones bepaald. Aan de hand van deze informatie is het mogelijk om gericht te trainen aan de hand van mijn hartslag. Er werd een trainingsschema opgesteld afhankelijk van mijn huidige conditie (hartslagzones), mijn gewenste doel en hoeveel vrije tijd ik heb om te kunnen trainen. De huidige conditie was best ok, maar kon nog verder opgebouwd worden door de aerobe zone nog wat te vergroten. Mijn doel is het uitrijden van een deftige mountainbiketocht (+45 km) zonder compleet in het rood te gaan. Het schema dat hiervoor werd opgebouwd omvat zowel duurtrainingen, blokkentrainingen als krachttrainingen.

Hoe ziet zo'n schema er nu juist uit? Wel dit is een voorbeeld van week 1:
Klik op de afbeelding om te vergroten.

Week 1 bevat dus 3 trainingsdagen en 4 rustdagen. Dit varieert van week tot week afhankelijk van hoe zwaar de trainingen zijn. Ook het soort trainingen wordt afgewisseld. Let op: de hartslagzones zijn voor iedereen persoonlijk! Door dit schema over te nemen bereik je niets.

Om me te helpen om de trainingen goed uit te voeren maak ik gebruik van mijn fietscomputer: de Garmin Edge 800. Via de online software 'Garmin Connect' kan ik mijn trainingsschema volledig omzetten en in het toestel steken. Als ik bijvoorbeeld training 1 wil uitvoeren laad ik de gegevens in voor vertrek en onderweg zegt het toestel wat ik moet doen. De tijd en hartslag worden in het oog gehouden en waarschuwingen verschijnen op het scherm indien ik bijvoorbeeld niet in de juiste hartslagzone rijd. Een geluidsignaal gevolgd door een melding op het scherm geeft aan wanneer ik moet versnellen of vertragen om te rusten. Zeer handig! Op voorwaarde dat de hartslagmeter goed werkt natuurlijk... Zo heb ik de eerste training moeten onderbreken omdat de hartslagmeter vreemde pieken vertoonde. Er was die dag veel wind en door het wervelen van de wind in mijn truitje gaf hij valse waarden. Het is de eerste keer dat ik dit ondervind, net nu ik op hartslag ging trainen natuurlijk... :-)
Op naar de volgende poging!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen