zondag 27 april 2014

Diabetes en vet verbranden deel 2

Nu ik meer inzicht heb in hoe onze energiehuishouding werkt, lijkt het me onnodig te stellen dat iemand met diabetes op een andere manier vet gaat verbranden dan iemand zonder diabetes. Zie één van mijn vorige berichten: Klik hier!

We verbruiken tijdens lichamelijke inspanningen een combinatie van koolhydraten, vet en eiwitten. Het enige wat verschilt bij mensen met diabetes type 1 is dat we zelf onze insuline toevoer moeten regelen om de koolhydraten om te zetten in energie.

Kan je van koolhydraten dik worden? Hoewel het in theorie mogelijk is, is het in de praktijk voor het lichaam tamelijk moeilijk om overtollige koolhydraten om te zetten in vet. De koolhydraten die niet nodig zijn voor het dekken van de directe behoeften van het lichaam, worden opgeslagen als glycogeen of afgegeven als warmte. Evenals met betrekking tot eiwit hebben studies aangetoond dat met het eten van veel koolhydraten de oxidatie ervan automatisch toeneemt. Anders gezegd, een deel van de koolhydraten wordt opgebrand en effectief afgevoerd als warmte. Tot wel 23% van de calorieën uit koolhydraten kan langs deze weg verloren gaan; het restant wordt veelal omgezet in glycogeen.

Kan je van vet dik worden? Van het vet in voedsel wordt je waarschijnlijk veel dikker dan van enig andere voedingsstof, aangezien het als vetweefsel wordt opgeslagen, indien het niet direct nodig is. In tegenstelling tot bij eiwitten en koolhydraten neemt de oxidatie van vet niet toe in geval je er te veel van eet. Dat gebeurt alleen wanneer de totale energiebehoefte groter is dan de totale hoeveelheid opgenomen energie of tijdens aerobe activiteiten. Je eet er echter veel gemakkelijker te veel van, omdat het minder verzadigend is.

Hoe zit het dan met koolhydraat arme diëten? Deze diëten zorgen ervoor dat je totale calorie inname per dag lager ligt dan je behoefte. Dit is door het verminderen van het aantal koolhydraten eenvoudiger te bereiken dan door het verminderen van het aantal vetten. Doordat je te weinig calorieën inneemt uit koolhydraten gaat het lichaam snel overschakelen op verbranding van vetten om het lichaam van energie te voorzien. Indien je dit dieet stopzet en terug je normale voedingspatroon aanneemt zal je lichaamsgewicht snel terug stijgen naar oude gewicht. De hoeksteen van een blijvende gewichtsbeheersing is daarom een voeding die rijk is aan koolhydraten en arm aan vet.

Je kan wel gericht gaan sporten om procentueel meer vetten te verbranden. Lichamelijke inspanningen die minder inspanning kosten, aerobe inspanningen, verbranden procentueel gezien meer vet!

Voorbeeld:

Zoals je ziet wordt er procentueel meer vet verbrand bij het wandelen gedurende 60 minuten. Bij het joggen gedurende 40 minuten worden er uiteindelijk wel meer calorieën verbrand en dus ook meer vetten op kortere tijd, maar het rendement qua vetverbranding is lager!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten