zaterdag 22 maart 2014

Voedingscoach

Omdat mijn interesse in voeding gecombineerd met sport gewekt werd, vond ik het interessant om eens langs te gaan bij een sport diëtist. Aangezien ik een inspanningstest bij Energylab had ingepland en ze daar ook een voedingscoach hebben was de afspraak snel geboekt. Net voor de inspanningstest kon ik op consultatie.

Ik werd ontvangen door een charmante jongedame en een al even charmante studente die mijn voeding en voedingspatroon tot in detail analyseerden.

Eerst stond er een lichaamsanalyse, door middel van een DEXA scan, op de het menu. Deze scan meet zeer snel je lichaamssamenstelling. Ongeveer 5 minuten onder de scanner liggen en je krijgt een uitprint met een massa aan gegevens! Hiervan bleken voor mij vooral het vetpercentage en plaats van het vet, vooral rond de buik, het interessantst. Ik zat gemiddeld voor mijn leeftijd met 20,9% vet en een BMI van 22,6. Er is dus nog ruimte voor verbetering. De resultaten van de scan kreeg ik mee op USB-stick.

Na de bespreking van de scan werden het voedingspatroon en de dagelijkse voeding overlopen. Zoals ik al wist zit daar een probleem: te weinig koolhydraten en eiwit maar vooral te veel vet. Hier is dus nog veel ruimte voor verbetering! Zo eet ik bijvoorbeeld 's morgens een stukje suikervrije chocolade bij de boterham. Dit kleine stukje van ongeveer 28 gram bevat maar liefst 10 gram vet wat overeenkomt met bijna 1/4 van mijn dagelijkse hoeveelheid! Tel daarbij het schelletje kaas op de andere twee boterhammen en ik zit al aan de helft van mijn dagelijkse hoeveelheid vet. Ook het aantal maaltijden per dag moet omhoog door middel van tussendoortjes in de vorm van fruit of gezonde koekjes. Vezelrijke voeding, zoals volkorenbrood en groenten, gaat er dan weer voor zorgen dat mijn suikerwaarden stabieler blijven. Door een goede verhouding te vinden in 'zure' en 'base' voeding ga ik de verzuring van mijn spieren nog wat kunnen verminderen. Ik kreeg ook een boekje mee naar huis in de vorm van een 'winkelgids'. Deze gids beschrijft een groot aantal voedingsproducten met hun voedingswaarden en zijn ingedeeld in 'voorkeur', 'middenweg' en 'uitzondering'. Handig!

Persoonlijk heb ik heel wat geleerd en werden ook een aantal zaken, waarvan ik wist dat ze verkeerd waren, bevestigd. Er werd nog heel wat uitleg gegeven over goede, gezonde voeding en toen ik thuis kwam zat er een voedingsschema in mijn mailbox compleet op maat van mijn ploegenschema en mijn lichamelijke inspanningen. Super!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen