zondag 2 maart 2014

Profwielrenner met type 1

Onlangs stelde ik een aantal vragen aan  een profwielrenner met type 1 diabetes:

1. Tussen welke BG waarden begin jij meestal te sporten?
2. Pas jij enkel je maaltijd insuline (bolus) aan of ook je langwerkende insuline (basaal)?
3. Welke voeding nemen jullie voor het sporten? Iets met snelle of trage suikers?
4. Welke voeding nemen jullie tijdens het sporten? Ik veronderstel vooral snelle suikers?
5. Gebruiken jullie een sensor tijdens het sporten?
6. Zo ja, hoe laag laten jullie je BG waarde zakken alvorens iets te eten?
7. Hebben jullie een algemene regel qua voeding tijdens het sporten, zoals: elk uur X aantal koolhydraten?
8. Nemen jullie ook extra supplementen zoals magnesium?

Dit zijn de antwoorden: 
In de wedstrijden neem ik af en toe magnesium supplementen maar enkel wanneer het warm is en het een zware bergrit is. Zowel op training als in koers probeer ik te starten met BG tussen de 120 mg/dl (6,7 mmol/l) en de 180 mg/dl (10 mmol/l). Tijdens een gewone trainingsweek pas ik enkel de kort werkende insuline aan. Niet de basale. Tijdens een rittekoers ook de basale. Meestal 1 unit minder elke dag. Voor het sporten nemen wij gewoon de koolhydraten die elke andere persoon eet. Dit kunnen boterhammen, pasta, rijst, Panini's met een beetje proteïnen en wat vitamines indien nodig. Pas wel op met vetten wat dit kan zwaar op de maag liggen. Tijdens het sporten zijn dit vooral langwerkende suikers (Panini's, sportbars, mueslibars) en enkel wanneer het nodig is snelle suikers (gels, zoete snoepjes) alsook in de finale. Ja wij maken gebruik van een continu glucose monitor. Dit is een sensor, ingepland in de huid en via een transmitter zendt die de bloedsuikerwaarden uit naar een toestelletje die wij altijd in onze broekzak of achterzak hebben. Meestal is het aangewezen om iets te eten wanneer je bloedsuiker onder de 100 mg/dl (5,6 mmol/l) dreigt te gaan. Wat die algemene regel betreft, wij hadden dit vorig jaar. Tussen de 60 gram en 80 gram koolhydraten per uur maar daaruit is gebleken dat dit voor elke persoon anders is dus je moet dit zelf een beetje aanvoelen. Ik moet je er zeker op wijzen dat ik ook maar spreek uit mijn eigen ervaring en dus het kan zijn dat dit voor jou nog altijd niet perfect werkt. Diabetes en sport combineren is voor iedere persoon een individuele zaak en advies van de dokter blijft uiteraard het allerbelangrijkste! Blijf dus zeker in close contact met uw arts!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen