zaterdag 21 december 2013

Maaltijdpieken

CGM gebruikers kennen ze als geen ander: glucose pieken na de maaltijd.
Maaltijdpieken zijn normaal, ook voor niet-diabetici. Zijn ze ongezond voor een diabeet? Ik weet het niet. Het kan alleszins geen kwaad indien ze binnen de perken blijven. Het streefdoel houdt in dat je bloedwaarde ongeveer twee uur na de maaltijd terug binnen de norm valt. Indien je nog steeds te veel suiker in je bloed hebt, twee uur na de maaltijd, heb je waarschijnlijk te weinig maaltijd ("bolus", "snelwerkende") insuline gespoten. Of je hebt gewoon te veel gegeten! ;-)

Typische maaltijdpieken, klik op de grafiek om te vergroten.

De pieken zijn dus normaal. De snelwerkende insuline is nog steeds niet snel genoeg om direct in te grijpen. Er is nog altijd een kleine vertraging tot de insuline begint te werken. Om deze pieken binnen de perken te houden zijn er een aantal trukjes. Je kan je snelwerkende insuline een tijdje voor de maaltijd gaan toedienen. Hoe lang op voorhand hangt af van persoon tot persoon. Sommigen hebben genoeg aan 10 minuten terwijl anderen zelfs al een half uur op voorhand kunnen spuiten (of bolussen voor de 'pompers') om de pieken te beperken of zelfs volledig voorkomen. Dat een CGM weer zeer handig is om deze tijd te bepalen hoef ik u waarschijnlijk niet uit te leggen... Let wel op en weet wat je doet! Op voorhand insuline toedienen kan resulteren in een hypo, zorg dus dat je steeds snelwerkende suikers bij de hand hebt!

Vroeger insuline toedienen kan de pieken beperken, klik op de afbeelding om te vergroten.

Het koolhydraat arm/vrij eten, waar ik het in een eerder artikel al eens over gehad, heb kan deze pieken zelfs bijna volledig voorkomen!

Er is amper een stijging merkbaar bij een koolhydraat arme maaltijd, klik op de grafiek om te vergroten.

Ik merk vooral dat koolhydraat rijke avond maaltijden zorgen voor enorme pieken 's nachts! Frietjes eten op de middag of 's avonds maakt een groot verschil. In de namiddag verbruik je nog genoeg energie om de koolhydraten te verwerken, 's nachts helemaal niet. Je hormonenwerking tijdens het slapen is ook anders en dit draagt ook bij tot een verminderde insulinegevoeligheid. Je kan dus best "zware" maaltijden eten op de middag en de koolhydraten 's avonds beperken of volledig bannen. Dit zal ook een invloed hebben op je ochtendwaarden.