dinsdag 22 oktober 2013

Wist je dat...

Wist je dat...

...je bloedsuiker kan stijgen na sport en dat is heel normaal. Je lichaam begint tijdens het sporten vet te verbranden en maakt suikers vrij. Zolang je sport wordt deze extra energie benut maar van zodra je stopt met sporten gaat je bloedsuiker de hoogte in. Als je rustig sport met een zeer kleine insulinedosis zullen deze suikers uit vetverbranding voldoende zijn. Bij zwaardere inspanningen moet je nog wat snelle suikers bij eten. Een mogelijke verklaring hiervoor is de volgende:
Het stresssignaal dat je spieren opwekken zorgt voor een cortisol (ook wel stresshormoon genoemd) verhoging die de vetverbranding stimuleert. Deze cortisol vermindert ook tijdelijk je insulinegevoeligheid. Eigenlijk eet je best geen trage koolhydraten tijdens het sporten, alleen snelle. Als je stopt met sporten en je hebt trage koolhydraten gegeten (koekjes bv) dan komen deze koolhydraten nog vrij na het sporten. Door de mindere insulinewerking ga je daarvan zeer snel stijgen. Daarom zet ik tegenwoordig na het sporten de pomp direct terug op 100%, ik wacht niet meer tot ik een stijging zie op de CGM, ze komt er toch altijd. Soms kan dit niet genoeg zijn en kan je een kleine bolus bijgeven. Een deel van die bolus dient om de basale weer aan te vullen (als je je pomp bv op 0% zet heb je niets van insuline in je lichaam op het moment dat je stopt met sporten), een deel om die extra suikers uit vetverbranding op te vangen en een deel om de verminderde insulinegevoeligheid op te vangen. Verder kan je je basale insuline voor een tijdje verhogen om de verminderde insulinegevoeligheid op te vangen. Deze periode verschilt van persoon tot persoon. Als je vlak na het sporten, in de periode van verminderde insulinegevoeligheid, een maaltijd nuttigt kan het nodig zijn om ook je bolus een klein beetje te verhogen.

...fructose de bloedsuiker kan stabiliseren tijdens het sporten? Bijvoorbeeld een brikje appelsap een half uur voor het sporten of een stukje peperkoek. De aanwezige fructose moet door de lever omgezet worden en door dit proces wordt je insulinegevoeligheid tijdelijk wat minder en krijg je minder snel een hypo. Bananen bevatten overigens ook veel fructose! Let wel op met het gebruik van glucose-fructose stroop. Kleine hoeveelheden zet de lever om naar glucose maar grote hoeveelheden worden omgezet in vet met leververvetting tot gevolg!

...je de insulinepomp om te sporten best niet op 0% zet? Je hebt immers insuline nodig om suiker om te zetten in energie! Afhankelijk van de inspanning kies je een tijdelijk percentage. Bij mij werkt 20% om te fietsen. Dit is bij iedereen anders, probeer een paar mogelijk heden uit om te ontdekken wat bij jou werkt.

...als je 's ochtends niet eet, je lichaam zelf suikers vrij maakt. Van zodra je wakker wordt moet je wat koolhydraten eten en insuline spuiten. Anders gaat je lichaam in alarmfase en maakt glucagon vrij waardoor je hoog komt te staan.

 ...als je vlak na de maaltijd je bloedsuiker meet, deze waarde vaak een stuk hoger ligt dan je CGM aangeeft? Welke is dan juist? Eigenlijk zijn ze alle twee juist. Na je maaltijd komen de verteerde koolhydraten in een korte tijdspanne in je bloed. Je bloed is het transport naar al je cellen die elk een beetje van die koolhydraten opnemen.
Als je op dat moment je bloedsuiker meet dan bepaal je eigenlijk hoeveel op dat moment getransporteerd wordt. Je CGM meet je bloedsuiker in het weefselvocht. Dit is al wat verder weg van die transportbanen. Je sensor zit eigenlijk tussen de cellen die de koolhydraten wegtrekken uit je bloed. Als er voldoende insuline aanwezig is zullen de cellen veel koolhydraten opnemen en zal dus het bloedsuikergehalte rond de sensor lager liggen dan op die transportbanen.
Is er te weinig insuline aanwezig dan kunnen de cellen de koolhydraten niet opnemen en zal de sensor snel dezelfde waarde meten als je vingerprik.
Als je dus na de maaltijd op je sensor een lagere waarde krijgt is dit positief: dit betekent dat je insuline haar werk doet om de koolhydraten uit je bloed te halen. Doe dan geen correctie op basis van een hogere waarde van de vingerprik.

...na het innemen van koolhydraten bij een hypo, je CGM vaak heel lang een lage waarde blijft tonen terwijl een vingerprik een hogere waarde aangeeft?
Hier geldt dezelfde uitleg. Je cellen nemen heel veel koolhydraten op uit je bloed door te veel insuline of door sporten zodat er rond de sensor minder bloedsuiker aanwezig is als in de transportzone.
Zolang je CGM een lage waarde blijft aangeven nemen de cellen koolhydraten op en zal het teveel aan bloedsuiker uit je transportbanen verdwijnen.

...door het sporten je de insulinegevoeligheid in je cellen serieus verhoogt? Daardoor gaan ze veel suiker opnemen zoals hierboven reeds besproken. Zelfs als je niets extra eet tijdens het sporten kan je bloedsuiker via de vingerprik toch hoger zijn.
Je lichaam beschikt over een voorraad direct bruikbare energie die opgeslagen zit in de lever en spieren. Bij het sporten wordt deze eerst gebruikt. Zakt de voorraad in de spieren dan sturen deze een stresssignaal waarop het lichaam overgaat op vetverbranding. Vet wordt omgezet in suiker dat constant in je transportbanen vrijkomt. Je sensor geeft op dat moment eigenlijke correctere info over de energiebehoefte van je cellen dan de vingerprik. 

...hoe verder je sensor zich bevindt van die transportzone hoe groter de verschillen in sensorwaarde en vingerprik is in voorgaande situaties?
Daarom wordt eigenlijk aangeraden de sensor in de buikstreek aan te brengen. Deze plaats heeft een goede doorbloeding. Snelwerkende insuline wordt om die reden ook altijd in de buikstreek ingespoten. Een inbrengplaats met een kleinere doorbloeding zal ook een grotere vertraging geven. Verkies je toch de sensor ergens anders in te brengen, kies dan steeds een plaats met dezelfde doorbloeding. Anders wordt het wel heel moeilijk als je steeds je waarden op een andere manier moet interpreteren.

...goede vetten zoals koolzaadolie, olijfolie,... gezond zijn als je er niet mee overdrijft? Vet toevoegen vertraagt de opname van koolhydraten. Maar te veel vet eten, ook al zijn het gezonde oliën, is niet meer gezond! Te veel vet eten verhoogt na een tijd de insulineresistentie.

...je de sensor van je Dexcom CGM kan misleiden door het nemen van pijnstillers? Pijnstillende medicatie die Paracetamol bevatten (o.a. Dafalgan) kan er voor zorgen dat de Dexcom sensor verhoogde waarden weergeeft die er niet zijn. Let op dus! Via Google of de bijsluiter van je medicatie kan je terugvinden of je medicatie Paracetamol bevat. Of dit zo is voor sensoren van andere merken weet ik niet. Vraag het zeker na bij je leverancier.

4 opmerkingen:

  1. Volgens mij is de verhogende waarde door Paracetemol alleen bij de DexCom sensor het geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip Kees! Ik pas het onmiddellijk aan.

      Verwijderen
  2. Interessant artikel Kevin,
    Dit is een onderwerp waar weinige mensen iets over weet , ikzelf heb hier ook weinig tot geen ervaring mee en had er nog nooit bij stil gestaan tot nu.
    Ik ging er van uit dat sport of zware inspanningen niet goed was omdat de bloedsuiker stijgt.
    Als ik het goed begrijp dan kan dit wel zolang je maar op uw voeding en uw waardes let.
    Nu vraag ik mij af hoe het zit met extra voedingssupplementen zoals vitaminen en mineralen, en sportvoeding. Kan dit een positieve invloed geven of is dit eerder niet aan te raden?
    Grtz.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vitaminen en mineralen kunnen absoluut geen kwaad en hebben bij mijn weten ook geen invloed op je suikerwaarden. Sport op zich zorgt niet voor verhoogde waarden, eerder een algemene verlaging van de suikerwaarden door verhoogde insulinegevoeligheid. Enkel de piek na het sporten, zoals aangehaald in dit artikel, kunnen sommige mensen ervaren. Dat hangt van persoon tot persoon af en van de intensiteit van de inspanning. Die piek is bij mij ook van heel korte duur. Max 1 tot 2 uur, daarna daalt mijn suikerwaarde weer. Sportvoeding en -dranken hebben wel invloed aangezien deze een behoorlijke hoeveelheid koolhydraten bevatten. Zelf gebruik ik een isotone sportdrank bij langdurige inspanningen om het vochtgehalte op pijl te houden en ook een minimum aan koolhydraten op te nemen. Tijdens het sporten zelf gebruik ik druivensuiker en soms ook sportrepen om de koolhydraten aan te vullen. In mijn artikelen over sport kan je hierover meer details terugvinden. Na het sporten gebruik ik soms een hersteldrank op basis van eiwitten. Ook hier moet je een beetje mee opletten voor stijgende suikerwaarden achteraf. Veel meten is de boodschap al ben ik blij dat mijn CGM me steeds een mooi beeld geeft over het verloop van mijn waarden zodat ik op tijd kan ingrijpen of mijn behandling/voeding kan aanpassen.

      Verwijderen