maandag 2 september 2013

Koolhydraatarm/vrij

In theorie is de ideale voeding voor iemand met diabetes volledig koolhydraatvrij. Het zijn immers de koolhydraten (suikers) die onze suikerspiegel doen stijgen. Er zijn heel wat diëten die gebaseerd zijn op koolhydraatarme of -vrije voeding. Zo heeft Pascale Naessens een reeks boeken uitgebracht waarvan de filosofie me wel kan bekoren. Gezonde voeding, met ruimte om af en toe te zondigen, en vele koolhydraatarme/vrije recepten. Ze heeft het ook niet over diëten maar eerder over een andere levensstijl en daar kan ik me wel in vinden.

Om de theorie in praktijk om te zetten hebben we op een avond een volledig koolhydraatvrij gerecht getest. Een stuk vis met kerstomaatjes, limoen, groene curry, spinazie, een scheutje witte wijn, peterselie en nog wat kruiden. Eventjes onder de grill en je hebt een heerlijk gerecht! De BG waarde voor de maaltijd was perfect, 81 mg/dl (4,5 mmol/l) op meter en ook op de sensor. Ik vreesde dat ik de aardappelen/pasta/brood koolhydraten zou missen en snel een honger gevoel zou krijgen maar dat bleek niet te kloppen. Aangezien er geen koolhydraten in de voeding zat heb ik ook geen bolus insuline moeten toedienen.

De curve van de sensor spreekt boekdelen:
Klik op de afbeelding om te vergroten.

Om 19:30 hebben we gegeten. Je kan duidelijk zien dat de voeding geen invloed gehad heeft gedurende de nacht. Er is totaal geen maaltijdpiek aanwezig! Zalig! In combinatie met een CGM is dit ook de ideale manier om te testen of je basaal goed ingesteld is.
Ik ga in de toekomst meer experimenten met koolhydraatvrije voeding. Tijdens het sporten zal ik sowieso toch koolhydraten nodig hebben maar hoeveel is natuurlijk de vraag. Tot nu toe had ik immers altijd een stevige koolhydraatrijke maaltijd genuttigd voor het sporten...


4 opmerkingen:

  1. Dag Kevin,
    Ik ben Jelle, ook wel bekend als crudo op het diabetesforum. Ik volg je blog omdat ik net als jou heel graag sport, en ook diabetes heb. Daarnaast is mijn buik ook gezegend met een Dexcom en pomp katheter. Waarin we dan weer verschillen is de tijd waarin we diabetes hebben. Mijn pancreas is al een 12-tal jaar gestopt met insuline productie, terwijl de jouwe nog maar vrij recent hiermee is opgehouden. (en het nog altijd een klein beetje doet, vermoed ik?) Ik heb ook volop zitten experimenteren met het low-carb gedoe, met wisselend succes. Ik zou je graag mijn bevindingen delen, want ik denk dat ze interessant kunnen zijn voor jou. Ok hier komen ze:
    - om te beginnen: de voeding die je beschrijft is alles behalve koolhydraatvrij. op de verpakking mogen dan wel 0-2 gr KH staan, wanneer je geen suiker inneemt gaat je lever er gewoon zelf maken uit de eiwitten uit de voeding (en evtl uit spierweefsel bij lang vasten). Je bloedsuiker zal dus wel degelijk omhoog gaan na zo'n maaltijd. Ik vermoed dat je niet echt hoge pieken krijgt omdat je zelf nog (een beetje) in de honeymoonfase zit? als ik zo'n maaltijd eet ga ik gegarandeerd omhoog, en hoe meer vlees/vis (veel eiwitten), hoe hoger de piek. mijn lichaam wordt ook insuline-resistent, waardoor extra bolussen of zelfs sport niet veel effect heeft (tijdelijk)
    - als je optimaal wil sporten heb je koolhydraten nodig. het lukt wel low-carb, maar qua prestaties gaat het toch verminderen. je spieren zitten best vol met glycogeen en verbranden ook het liefst gewoon pure suiker.
    - in mijn geexperimenteer met low-carb maaltijden merk ik dat in tegenstelling tot eiwitten, vetten de bloedsuiker veel minder omhoog halen. Ik eet hiervoor vaak noten (bvb de macadamia noot, 5 gr KH per 100 gr. of ook pecannoten), die mijn bloedsuiker amper doen stijgen. In tegenstelling tot eiwitten zet je lichaam vet niet zo gemakkelijk om in suiker, maar je spieren kunnen gewoon het vet verbranden.

    voila dat was het zo'n beetje. Ik dacht dat ik meer puntjes had maar ik vergeet er wrs een paar :D ik vond gewoon dat ik moest reageren omdat de "0 gr KH dus mijn suiker gaat niet omhoog"-mythe wel eens de wereld mag uitgeholpen worden. Er is meer dan koolhydraten alleen die je bloedsuiker doen stijgen, alleen vermeld je endo dat niet omdat het anders hopeloos ingewikkeld wordt, en je eigenlijk ook niet verondersteld wordt van low-carb te gaan eten. (als je wel degelijk KH'en inneemt worden eiwitten niet omgezet tot suiker en heb je dit bovenvermelde effect niet)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jelle!

      Bedankt voor de tips!

      Is het niet zo dat de basale insuline dient om de suikerpieken op te vangen die veroorzaakt worden door de glucose die de lever aanmaakt?

      Ik kan begrijpen dat bij insulineresistentie het een heel ander verhaal wordt.

      Verwijderen
  2. idd klopt. De lever maakt glucose aan, wat dient opgevangen te worden door de basale insuline. Maar de mate waarin de lever glucose maakt hangt af van 101 dingen. Voeding, sport, ziekte, stress... Het is niet altijd even goed te voorspellen. Wanneer je geen koolhydraten eet is het bijvoorbeeld wel logisch dat je lever er dan juist meer zal aanmaken. De bloedsuikerspiegel is zodanig belangrijk voor het mensenlijk lichaam (en onze brains vooral) dat wanneer je er geen eet je lever snel zal aangewakkerd worden om er in je bloedbaan te dumpen. Maar het effect van eiwitten en vet bvb is dan weer een stuk complexer. Zo zouden eiwitten over het algemeen voor een stijging in de glucose aanmaak zorgen, maar dat hangt dan ook weer af van het soort aminozuren waaruit ze zijn opgebouwd, dus een verschillend effect van plantaardig vs dierlijk vs... Ik zou zeggen, ga vooral door met experimenteren en leer je eigen lichaam zo goed mogelijk kennen!
    groeten,
    jelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een zeer complexe materie. Daarom dat ik ook regelmatig aanhaal dat mijn ervaringen slechts een leidraad zijn. Iedereen kan/zal anders reageren op bepaalde voedingsstoffen, insulinehoeveelheden, lichaamsbeweging, enz.

      Fijn dat je ook jouw ervaringen wil delen Jelle! Hoe meer mensen dit doen hoe duidelijker het wordt hoe complex de behandeling van diabetes wel kan zijn. We kunnen nog veel van elkaar leren. Veel meer dan de theorie die we te horen krijgen in het ziekenhuis.

      Verwijderen