dinsdag 24 september 2013

Op naar de Stelvio

Een paar maanden geleden kon je het programma "Op naar de Stelvio" bekijken op de TV zender "Vier". In dit programma bereidden een aantal diabeten zich voor om de Stelvio, een mythische berg in Italië, te beklimmen met de fiets. Ik heb er alvast wat uit geleerd: ik wist niet dat je spierkrampen kon krijgen van te sporten met te hoge suikerwaarden. De reeks bestaat uit drie afleveringen en kan je hier terug bekijken:

Aflevering 1:


Aflevering 2:


Aflevering 3:

donderdag 19 september 2013

Team Novo Nordisk

Wist je dat er teams bestaan van professionele topsporters met diabetes? Ze worden gesponsord door de Deense pharma producent (van o.a. insuline) Novo Nordisk. Er is een mannelijke wielerploeg, een vrouwelijke wielerploeg, een mountainbike team, een triathlon team en een team van lopers. Meer info kan je terugvinden op de website http://www.teamnovonordisk.com en je kan ze ook volgen op Twitter of Facebook.
Sinds kort hebben ze een online winkel waar je teamkleding en goodies kan kopen.


In de professionele wielerploeg zitten zelfs 2 Belgen (Kevin De Mesmaeker en Thomas Raeymaekers) en 1 Nederlander (Martijn Verschoor). Respect!

"We strive to instill hope and inspiration for people around the world affected by diabetes.
With appropriate diet, exercise, treatment and technology, we believe anyone with diabetes can achieve their dreams. Team Novo Nordisk is changing diabetes" 


woensdag 11 september 2013

De insulinepomp: één maand later

Wat zijn mijn bevindingen na één maand 'pomper' te zijn in plaats van 'spuiter'?

Ten eerste is er de stabiliteit tussen de maaltijden. In plaats van snel te zakken en tussendoortjes te moeten eten blijven de BG waarden mooi stabiel. Dat is ook de bedoeling van de pomp! Als je basaal goed is ingesteld mag je BG waarde tussen maaltijden niet meer variëren dan 30 mg/dl (1,7 mmol/l). Het basaal werd wel al tweemaal aangepast om die laagtes in de voormiddag te voorkomen. Ik heb steeds minder en minder hypo's. Met de spuitjes was dit basaal veel moeilijker, zo niet onmogelijk, te regelen. Enige kanttekening is dat tussendoortjes er nu wel voor zorgen dat mijn BG waarden fel stijgen en dat ik daar nu dus ook voor moet bolussen.

Ten tweede is er het gemak van het bolussen. Niet meer telkens nieuwe naalden op de spuiten, ontluchten, ... Een paar knopjes indrukken op de afstandsbediening na het meten en het is al gebeurd: de insuline wordt toegediend. Super!

Ten derde is er het sporten. Dit vraagt wel een heel andere aanpak maar in plaats van snel op de hypogrens te balanceren blijft de BG nu wat hoger. Mijn ervaringen met de pomp en sporten kan je terugvinden op deze blog.

Ten vierde: de ochtendwaarde is meer afhankelijk van de BG waarde voor het slapen gaan. Logisch ook, vroeger zat er meer fluctuatie in het basaal wat er voor zorgde dat er al eens een stijging in zat, maar ook soms een daling. De ochtendwaarden zijn dus stabieler.

Ten vijfde: ik ben blij dat ik van die vervelende langwerkende insulinespuit vanaf ben! Wat een opluchting om daar niet telkens te moeten aan denken!

Ten zesde: uit eten gaan is aangenamer. Niet meer telkens naar het toilet lopen of me discreet in een hoekje zetten om te spuiten maakt, voor mij althans, toch enig verschil. Ik weet ook dat er mensen zijn die er geen probleem mee hebben om openlijk te spuiten.

Ten zevende: geen blauwe plekken meer op mijn benen en buik! Slechts om de drie dagen een prikje om de katheter te wisselen en that's it! Whoehoe! :-)

Ten achtste: geen papieren dagboekje meer. Alle data wordt automatisch opgeslagen in de pomp en kan makkelijk via de afstandsbediening geraadpleegd worden. Je kan zelfs grafiekjes opvragen die mooi je glycemie verloop weergeven. Je kan de pomp en de afstandsbediening uitlezen op de PC en gemakkelijk automatisch een rapportje laten maken om door te sturen naar je diabetes team. Dit bespaart me een hoop tijd!

En last but not least: kleinere doseringen zijn mogelijk. Afhankelijk van mijn BG waarde voor de maaltijd en het aantal koolhydraten dat ik ga eten kan ik nu zeer nauwkeurig doseren. Het gebeurt regelmatig dat ik een bolus geeft van bijvoorbeeld 0,4E of 1,6E enz. Dit was met spuiten niet mogelijk!


Tot nu toe niets dan voordelen dus.
Slapen met de pomp valt beter mee dan verwacht. De eerste nachten gebruikte ik de meegeleverde, zachte band met daaraan een tasje waarin de pomp past. Na enkele nachten heb ik deze niet meer gebruikt en de pomp gewoon naast me gelegd. Beide opties werken goed maar ik verkies de laatste omdat je dan niets rond je lijf hebt hangen. Het gebeurt wel eens dat de lijn wat in de knoop zit 's morgens en één keer ben ik opgestaan zonder te beseffen dat de pomp nog aan mijn lijf hing.
Ook tijdens de dag merk ik amper dat ik de pomp draag. Ze past makkelijk in mijn broekzak. Meestal vergeet ik ze zelfs helemaal. Tijdens het sporten met de SPIbelt voel ik ze ook niet.

De nadelen: tot op heden nog geen ontdekt...

maandag 2 september 2013

Koolhydraatarm/vrij

In theorie is de ideale voeding voor iemand met diabetes volledig koolhydraatvrij. Het zijn immers de koolhydraten (suikers) die onze suikerspiegel doen stijgen. Er zijn heel wat diëten die gebaseerd zijn op koolhydraatarme of -vrije voeding. Zo heeft Pascale Naessens een reeks boeken uitgebracht waarvan de filosofie me wel kan bekoren. Gezonde voeding, met ruimte om af en toe te zondigen, en vele koolhydraatarme/vrije recepten. Ze heeft het ook niet over diëten maar eerder over een andere levensstijl en daar kan ik me wel in vinden.

Om de theorie in praktijk om te zetten hebben we op een avond een volledig koolhydraatvrij gerecht getest. Een stuk vis met kerstomaatjes, limoen, groene curry, spinazie, een scheutje witte wijn, peterselie en nog wat kruiden. Eventjes onder de grill en je hebt een heerlijk gerecht! De BG waarde voor de maaltijd was perfect, 81 mg/dl (4,5 mmol/l) op meter en ook op de sensor. Ik vreesde dat ik de aardappelen/pasta/brood koolhydraten zou missen en snel een honger gevoel zou krijgen maar dat bleek niet te kloppen. Aangezien er geen koolhydraten in de voeding zat heb ik ook geen bolus insuline moeten toedienen.

De curve van de sensor spreekt boekdelen:
Klik op de afbeelding om te vergroten.

Om 19:30 hebben we gegeten. Je kan duidelijk zien dat de voeding geen invloed gehad heeft gedurende de nacht. Er is totaal geen maaltijdpiek aanwezig! Zalig! In combinatie met een CGM is dit ook de ideale manier om te testen of je basaal goed ingesteld is.
Ik ga in de toekomst meer experimenten met koolhydraatvrije voeding. Tijdens het sporten zal ik sowieso toch koolhydraten nodig hebben maar hoeveel is natuurlijk de vraag. Tot nu toe had ik immers altijd een stevige koolhydraatrijke maaltijd genuttigd voor het sporten...