maandag 19 augustus 2013

De insulinepomp: sport poging 1

Het moest er eens van komen en na een week zonder te sporten stapte ik vandaag voor de eerste keer weer op de fiets sinds ik de insulinepomp gebruik. Om toch een beetje op zeker te spelen heb ik de racefiets op de Tacx gezet zodat ik, mocht er iets verkeerd gaan, niet ergens ten velde zou sneuvelen. Een chronologisch overzicht van het verloop:
- BG net voor het ontbijt = 108 mg/dl (6,0 mmol/l).
- Ontbijt om 08:02 = 4 boterhammen met suikervrije confituur,  GEEN bolus insuline
- Pomp afgekoppeld, BG gemeten: 158 mg/dl (8,8 mmol/l), vergeleken met de CGM die al een duidelijke stijging aangaf en op de fiets gestapt om 08:50.
- Na +/- 40 minuten fietsen zag ik op de CGM een sterke daling van de suikerwaarde. 1 Dextro genuttigd.
- Training afgelopen om 09:50 na 60 minuten fietsen. Tijdens het fietsen 1 bidon sportdrank gedronken.
- Suikerwaarde gemeten net voor het douchen, 7 minuten na het fietsen = 137 mg/dl (7,6 mmol/l), exact wat op de CGM staat. Deze geeft echter een stijging aan!
- Pomp terug aangekoppeld om 10:10, vlak na het douchen. CGM blijft stijging aangeven, oh-ohw! Misschien had ik toch beter de pomp niet afgekoppeld en gewoon mijn basaal tijdelijk wat verlaagd...
- BG gemeten om 10:38 = 171 mg/dl (9,5 mmol/l), de CGM heeft gelijk! De suikerwaarde is weer aan het stijgen. Even afwachten wat er gaat gebeuren...
- Om 12:24 was de BG vanzelf weer gezakt tot 99 mg/dl (5,5 mmol/l).



Klik op de afbeelding om te vergroten.

Ik had beter nog wat gelezen op het diabetesforum want blijkbaar is het beter om inderdaad de pomp toch nog wat basaal te laten geven aan bv 20% in plaats van de pomp volledig af te koppelen. Het afkoppelen van de pomp kan er voor zorgen dat je snel last krijgt van vermoeide spieren.
Het is ook niet ongebruikelijk dat je na het sporten gaat stijgen. Je lichaam begint tijdens het sporten vet te verbranden en maakt suikers vrij. Zolang je fietst wordt deze extra energie benut maar van zodra je stopt met sporten gaat je bloedsuiker de hoogte in. Als je rustig sport met een zeer kleine insulinedosis zullen deze suikers uit vetverbranding voldoende zijn. Bij zwaardere inspanningen moet je nog wat snelle suikers bij eten. Het stresssignaal dat je spieren opwekken zorgt voor een cortisolverhoging die de vetverbranding stimuleert. Deze cortisol vermindert ook tijdelijk je insulinegevoeligheid. Eet geen trage koolhydraten tijdens het sporten, alleen snelle. Als je stopt met sporten en je hebt trage koolhydraten gegeten (koekjes bijvoorbeeld) dan komen deze koolhydraten nog vrij na het sporten. Door de mindere insulinewerking ga je daarvan zeer snel stijgen.

Er zijn ook pompgebruikers die net voor het sporten nog een bolus toedienen en dan de pomp pas afkoppelen en het dubbel aantal koolhydraten eten die ze normaal voor die bolus eten. Op die manier kom je ook weer een tijdje toe.
Nu is het testen wat voor mij het beste werkt. Volgende keer ga ik voor de 20% tijdelijke basaal met de pomp nog aangekoppeld.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen