maandag 15 juli 2013

1 jaar later...

Eén jaar geleden ben ik terug gestart met sporten, ongeveer één maand na mijn diagnose op 8 juni 2012. Het gehele verloop is te volgen in dit topic op het diabetesforum.
Wat heb ik tot nu toe geleerd over sporten met diabetes? Ik zet het even op een rijtje:

- Begin op je eigen tempo!
- Je hoeft absoluut niet aan topsport te doen, elke vorm van lichaamsbeweging zal je helpen om je waarden beter onder controle te houden. Ook je doorbloeding zal fel verbeteren wat complicaties in de toekomst kan voorkomen. Probeer systematisch wat tijd vrij te maken. Een half uurtje per dag is al voldoende.
- Zorg er in het begin voor dat je ofwel thuis of samen met iemand sport die op de hoogte is van je ziekte en weet hoe hij moet ingrijpen bij een ernstige hypo. Het zal je een geruster gevoel geven mocht je suiker sneller zakken dan verwacht.
- Meet regelmatig je suikerwaarde, zeker in het begin. Hieruit kan je leren hoe je lichaam reageert op de inspanning.
- Neem steeds snelle suikers mee (cola, druivensuiker, ...), je BG meter en een vorm van identificatie. Indien je een lange inspanning doet zijn trage suikers (koeken, banaan, ...) ook aangeraden.
- Neem de tijd om te ontdekken hoe je lichaam reageert op de inspanning en stuur desnoods bij. Pas je insulinedosis aan, je intensiteit van bewegen en/of je voeding. Zoek zelf een balans die werkt. Je kan mijn ervaringen lezen maar dat wil niet zeggen dat jouw lichaam hetzelfde zal reageren als dat van mij!
- Neem in het begin notities van je suikerwaarde voor het sporten, voeding en insulinedosis. Op die manier kan je uitpluizen waar je nog aanpassingen moet maken en ontdek je sneller de juiste methode.
- Deel je ervaringen met anderen! Iedereen kan er uit leren en zelf krijg je misschien nog tips die je kunnen helpen. Je mag hier steeds reageren via de opmerkingen of via het contactformulier aan de rechterzijde. Ook op het diabetesforum of diabetessportforum kan je je ei kwijt.

Nog een laatste tip en misschien zelfs de belangrijkste! Kies een sport die je graag doet! Als je er met volle goesting aan begint zal je het langer volhouden. Sommige mensen vinden sporten nu eenmaal niet leuk maar toch wil ik hen aanraden om iets te zoeken dat hen misschien wel ligt. Je zal je opmerkelijk beter in je vel gaan voelen eens je mentaal de stap hebt gezet om op regelmatige basis aan lichaamsbeweging te doen. Go for it!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen