dinsdag 25 juni 2013

Huidige aanpak

We zijn nu ongeveer één jaar verder na de diagnose en dus ook met het sporten met diabetes. Mijn aanpak is ondertussen sterk veranderd. Daar waar ik in het begin nog steeds mijn BG waarde via de 'old school' BG meter vaststelde gebruik ik nu mijn CGM. Dat dit een enorme toegevoegde waarde is bij het sporten heb ik jullie reeds uitgelegd. Het verandert dus ook grondig de aanpak. Meten voor, na en tijdens het sporten hoeft niet meer. Aan de mensen die geen CGM hebben blijft het uiteraard aangeraden om zo veel mogelijk te meten!

Vorige week heb ik mijn eerste mountainbike toertocht gereden sinds ik de CGM heb.
Mijn huidige aanpak gaat als volgt:

Vandaag de MTB TT van Mol Gompel gereden. Met de fiets heen en terug goed voor 61,3 km. Het onder controle houden van de suikertjes lukt toch nog niet zo goed. Hier zie je de trend van de Dexcom:
De ondergrens van de groene lijn is 75 mg/dl (4,2 mmol/l).

Even de situatie schetsen, je kan de tijdstippen vergelijken met de trend van de Dexcom:
- 07u15: Opgestaan en 4 boterhammen gegeten. 2 met suikervrije confituur en 2 met gewone chocopasta. 1E NovoRapid gespoten.
- 08u15: Vertrokken naar mijn kameraad met de fiets. Van daaruit met de fiets verder naar de toertocht. Onderweg 1 Dextro.
- 09u10: Aanvang toertocht, nog snel een sportreep van Isostar binnengespeeld, onderweg 2 Dextro's.
- 10u15: Bevoorrading, drinkbus opnieuw gevuld met sportdrank. Een Madeleineke, een Milky Way en een beker sportdrank genuttigd. Onderweg nog 1 Dextro.
- 11u00: Aankomst. Nog wat drinken (Cola Light) met de fietsmakkers.
- 12u00: Vertrek naar huis met de fiets
- 12u30: Aankomst thuis

In totaal heb ik dus 4 boterhammen, 1 sportreep, 1 Madeleine, 1 kleine Milky Way, 2 bussen sportdrank en 4 Dextro's binnengespeeld. En nog sta ik tijdens het fietsen zo laag. Ik begrijp het niet.

In november vorig jaar, toen ik nog geen CGM had, ging het nog zo:

Vanmiddag vertrokken met de racefiets voor een eerste LSD training. Op internet vooraf een interessante route opgezocht en ingeladen op de GPS. Het is de Drieprovinciënroute geworden. Dit is een vaste, afgepijlde route van 59 km doorheen Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant. In Meerhout op de route ingepikt en eens terug thuis had ik bijna 74 km op de teller. Veel last gehad van mijn onderrug.

Tijdsduur: 2 uur en 53 minuten
Gemiddelde hartslag: 159 bpm
Afgelegde afstand: 73,85 km
Gemiddelde snelheid: 25,6 km/u
BG net voor het middagmaal: 104 mg/dl (5,8 mmol/l)
BG onderweg na 1,5 uur fietsen: 73 mg/dl (4,1 mmol/l)
BG onderweg na 2 uur fietsen: 99 mg/dl (5,5 mmol/l)
BG net voor het avondmaal: 93 mg/dl (5,2 mmol/l)
Voeding voor inspanning: middagmaal (3 boterhammen met suikervrij beleg) en 0E NovoRapid
Voeding tijdens inspanning: 1 Kellogg's mueslireep en 1 druivensuiker bij eerste stop, 1 druivensuiker bij 2de stop
Drank: water en sportdrank
Rustpauze: 2x 5 minuten
Inspanning gestart 15 minuten na het eten.

De grote verschillen zijn de manier van 'meten', het insulinegebruik en de voeding. In het begin nam ik mijn suikerwaarde op kort na de inspanning. Dit heeft enkel nut in het begin om een snel opkomende hypo te voorkomen en om ongeveer te weten hoeveel impact de inspanning gehad heeft op je bloedsuiker. Je zal merken dat de inspanning nog uren, of zelfs dagen, invloed heeft op je suikerwaarden! Met de CGM heb ik ontdekt dat ik kort na aanvang van de inspanning al snel ga dalen. Eens de daling is ingezet is het moeilijk om deze te stabiliseren of terug te doen stijgen. Tijdens het sporten eet en drink ik veel meer suikers dan voordien om die daling proberen tegen te gaan. Het gebruik van 1E snelwerkende insuline voor het sporten heb ik terug ingevoerd omdat ik de indruk kreeg dat ik niet snel genoeg energie kon vrijmaken door te sporten op enkel langwerkende insuline. Ik lees hierover tegenstrijdigheden op het internet en mijn volgende sportieve prestatie zal er terug één zijn zonder snelwerkende insuline. Misschien (waarschijnlijk) dat ik door deze aanpassing niet meer zo snel zal zakken. Een andere mogelijkheid is het verlagen van de langwerkende insuline voor het sporten. Het wordt echter afgeraden door de endocrinoloog om zelf aan je basaal insuline te sleutelen indien je insuline toedient via spuiten. De oplossing hiervoor is een insulinepomp waarbij je een tijdelijke verlaging van je basaal insuline kan instellen. To be continued...


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen