zaterdag 22 juni 2013

De eerste keer...

Sporten met diabetes... allemaal goed en wel maar hoe begin je er nu aan? Ik herinner me dat één van mijn eerste vragen in het ziekenhuis was: "Ik ga toch nog kunnen sporten dokter?". Al gauw bleek dat het als diabeet best belangrijk is om voldoende lichaamsbeweging te nemen.

Tien dagen na mijn diagnose had ik voldoende moed gevonden om op de fiets te stappen en een wegrit te ondernemen. Voldoende moed? Ja, inderdaad! Ik voelde me heel onzeker en ik ben er van overtuigd dat ik niet de enige diabeet ben die een bepaalde drempel moet overschrijden om (terug) te beginnen met sporten. Je weet totaal niet hoe je lichaam gaat reageren! Ik kan me wel voorstellen dat dit bij mensen die op jonge leeftijd hun diagnose kregen anders is. Na die eerste rit heb ik een maand niet meer gesport en ben ik terug begonnen op een hometrainer. Dit gaf me een veiliger gevoel omdat ik dan thuis was.

Begin er rustig aan en bouw langzaam op. Indien mogelijk zorg er dan in het begin voor dat je samen met iemand, die weet hoe hij moet handelen als je suiker laag staat, gaat sporten. Dit geeft je een veel beter gevoel dan dat je er alleen voor staat. Toch heb ik het van begin af aan alleen gesport omdat ik er ook voor gekozen had om een individuele sport te beoefenen. Gelukkig is het tot nog toe steeds goed afgelopen. Zo zie je maar dat die vrees om te gaan sporten met diabetes ongegrond is. Zorg er wel voor dat je weet wat je doet en meet, zeker in het begin, regelmatig je suikerwaarde! Meten is weten! Op die manier leer je hoe je lichaam reageert en kan je gaan finetunen. Regelmatig kreeg ik de opmerking dat ik te voorzichtig was. Voor iemand die al langere tijd sport met diabetes is het allemaal heel logisch maar ik herinner me van een jaar geleden dat ik het niet zo evident vond.

Het is niet makkelijk om in het begin je insuline dosis en voeding af te stellen op je lichaamsbeweging. Al doende zal je bijleren en het is veiliger om de eerste keren voldoende suiker in je bloed te hebben alvorens te gaan sporten. Mijn eerste rit begon ik met 207 mg/dl (11,5 mmol/l). Er zijn verschillende meningen over het sporten met hoge waarden. Op diverse sites zegt men dat je niet mag beginnen met sporten als je waarde boven 250 mg/dl (13,9 mmol/l) ligt. Dit kan ketonen veroorzaken. Zelf ben ik daar ook geen voorstander van al ken ik anderen die liever het zekere voor het onzekere nemen en beginnen sporten met hoge waarden. Neem van me aan dat het ook anders kan. Er is hiervoor ook geen gouden regel. Iedereen zal anders reageren tijdens het sporten en mijn ervaringen zijn dan ook enkel een leidraad.
Dit is mijn eerste ervaring die ik geplaatst heb op het diabetesforum op 16 juli 2012:

Niet te overhaast beginnen is de boodschap. De normale hoeveelheid ontbijt +/- 50gr KH en 1E NovoRapid ipv 3E. Na wat stretchoefeningen op de hometrainer gestapt en gedurende 30 minuten aan een rustig tempo (hartslag rond 130) gefietst.

Tijdsduur: 33 minuten
Gemiddelde hartslag: 126 bpm
Afgelegde afstand: 14,00 km
Gemiddelde snelheid: 24,99 km/u
BG voor het ontbijt: 110 mg/dl (6,1 mmol/l)
BG net voor inspanning: 207 mg/dl (11,5 mmol/l) (oeps)
BG 30 minuten na de inspanning: 143 mg/dl (7,9 mmol/l)
Voeding voor inspanning: 4 grijze boterhammen
Voeding tijdens inspanning: niets
Drank: water
Rustpauze: geen
Gewicht: 75,3 Kg
BMI: 23,0
Inspanning gestart 1 uur na ontbijt.

Conclusie: deze inspanning had minder effect op mijn BG dan ik had verwacht, BG voor de inspanning ook aan de hoge kant volgende keer 2E NovoRapid ipv 1E spuiten.

Update: mijn BG bleef zakken en voor het middageten zat ik op 69. De nawerking heb ik dus onderschat.


De ervaringen die hierop volgden kan je eventueel hier nalezen: http://www.diabetesforum.be/diabetes-sport/13090-kevin-rijdt-hopelijk-mountainbike-marathon.html

Uiteraard zullen volgende ervaringen ook op deze blog verschijnen. Vooral het gebruik van een CGM en de aankomende overstap naar een insulinepomp (gaat een heel andere aanpak vergen) zal de meesten wel interesseren. Alle feedback is welkom! Via het contactformulier aan de rechterkant of hieronder via de opmerkingen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten